تبلیغات پیامکی

اواخر ماه جاری فضاپیمایی چینی با سفر به ماه نخستین کود در متجاوز از ۴۰ سال گذشته، سنگ های قمری را برداشت خواهد کرد. این مأموریت تازه ترین پروگرام از مجموعه سفرهای پیوسته مبهم به سطح ماه است که سازمان ملی فضایی گره راهنمایی می کند. این مأموریت ادامه ی چانگ ای ۴ محسوب می شود؛ فضاپیمایی که سال گذشته ابتدایی جنین در نیمه ی پنهان ماه فرود آمد.

کارولین فن در بوگرت، زمین شناس سیاره ای در دانشگاه مونستر در آلمان، رفتن بوسیله سطح ماه و آوردن نمونه های قمری به زمین را اقتدار فناورانه ی چشمگیری می داند. فضاپیمای مربوط باینده گره قرار است ۲۴ نوامبر (۴ آذر) از مرکز پرتاب ماهواره ون چانگ داخل جزیره ی هاینان از روی زمین برخیزد. چانگ ای ۵ پیش برنده قرار بود سال ۲۰۱۷ زمین را صرفنظر کند؛ ولی عیب فنی داخل موتور راکت لانگ مارچ ۵ موجب تعویق پرتاب تا امروز شد.

شعار مأموریت چانگ ای ۵ جمع آوری مزار و سنگ از منطقه ای کاوش نشده در نیمه ی پیدای ماه و مسترد داشتن آن ها به زمین است. اگر مأموریت با موفقیت همراه شود، نخستین استاندارد های قمری از زمان مأموریت های ایالات متحده و شوروی در دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ به زمین آورده خواهد شد. ازآنجاکه میزان های جدید قمری می توانند اطلاعاتی ارزشمند درباره ی تکامل عزب قمر زمین به ما بیاموزند، دانشمندان ماه شناس مشتاق بررسی ی آن ها خواهند بود. این مواد می توانند در گلچین دقیق تر تاریخ سطوح سیاره ها نظیر مریخ و عطارد نیز به پژوهشگران دستیار کنند. هارالد هیزنگر، زمین شناس تو دانشگاه مونستر می گوید: «محل فرود [چانگ ای ۵] بسیار عاقلانه تفویض شده است.»

چانگ ای ۵ دربردارنده ی سطح نشین، بخش صعودگر، مدارگرد و بازگرداننده است. پس از آنکه فضاپیما به مدار ماه هوشیار شود، جفت سطح نشین و صعودگر جدا خواهند شد و نزول به سمت مجموعه ای آتش فشانی با ارتفاع ۱۳۰۰ متر در شمال دریاوار اقیانوس تندباد ها به شهرت مونس رومکر را آغاز خواهند کرد. اقیانوس طوفان ها علیه بازالتی تیره و بسیار جلال در ماه است که از روی زمین می نبوغ آن را مشاهده کرد.



به محض آنکه فضاپیما روی ماه فرود آید، تا دو متر از سطح قمری را حفر و بازوی رباتیک خود را دراز خواهد کرد تا تقریبا دو کیلوگرم از مواد سطحی را برداشت نرم. سپس، مواد در صعودگر ذخیره خواهند شد تا سطح ماه را ترک کنند. به گفته یکلایو نیل، دانشمند زمین شناس داخل دانشگاه نوتردام در ایندیانا آمریکا، عملیات نزول و پیشرفت داخل یک روز قمری (تقریبا ۱۴ روز سماوی) به وقوع خواهد پیوست تا از مواجهه با دمای بسیار سرد شبانگاه ماه اجتناب شود که می تواند به برگ الکترونیکی آسیب برساند.

نیل می گوید مأموریت فضایی اینده چین ازمنظر متخصص چالش برانگیز و امکان شکست بسیار است. حدس دارد سطح نشین روی سطح ماه کمبود بطی ء یا واژگون شود یا نمونه ها تو طول مسیر از محفظه نشت کنند؛ بااین حال، نیل امیدوار است مشکلی پیش نیاید.

بوسیله محض آنکه صعودگر بوسیله مدار ماه بازگردد، مقیاس ها به ماژول بازگرداننده منتقل خواهد شد. جیمز کارپنتر، سرپرست پژوهش های اکتشافات انسانی و رباتیک در سازمان فضایی اروپا در نوردویک هلند، می گوید این پهلوگیری دو فضاپیما وقت پرواز در مدار عملیاتی تیره و تمرینی مناسب برای اکتشافات انسانی آتی خواهد بود. چین قصد دارد از حوالی سال ۲۰۳۰، فضانوردانش را به ماه بفرستد.

سپس، فضاپیمای چانگ ای ۵ سفر بازگشت بوسیله ساختمان را آغاز خواهد کرد و احتمالا در اوایل دسامبر با چتر نجات داخل بخش سیزیوانگ داخل مغولستان داخلی درون شمال چین فرود خواهد آمد. لی چانلای، برنامه ریز مبصر مأموریت چانگ ای ۵، می گوید بسرنوشت شوم دچار کردن اساسی ی مدل ها در آکادمی علوم رصدخانه نجوم ملی چین در پکن نگه داری خواهد شد. مقداری از نمونه ها در محلی مجزا و ایمن از مخاطرات طبیعی نگه داری و بخشی از آن ها نیز برای نمایش اشتراکی پیاده شدن گذاشته خواهد شد.

بااین همه، روبرو محو نمونه ها از کشور خارج خواهند شد یا خیر. شائو لانگ، زمین شناس سیاره ای در دانشگاه علوم زمین تو ووهان و از مسئولان انتخاب محل فرود چانگ ای ۵، بیان می درنگ اداره ملی فضایی چین از همکاری بین المللی و قراردادن استاندارد ها دراختیار پژوهشگران خارجی بوسیله قول باهم اتحاد کردن آن ها با دانشمندان چینی حمایت می درنگ.

پژوهشگران با ارسال درخواست بوسیله ناسا درباره ی قصدشان بخاطر مصرف از نمونه های جمع آوری شده داخل مأموریت های آپولو، می توانند امکان دسترسی به این مواد را صریح کنند. هیزنگر امیدوار است که دسترسی به نمونه های چینی نیز به همین زیبایی امکان پذیر باشد. بااین حال، شائو خاطرنشان می درنگ که دانشمندان در مؤسسه های چینی نمی توانند به مقیاس های آپولو دسترسی پیدا کنند؛ چون دولت آمریکا ناسا را از همکاری یمین با چین منع کرده است.



نمونه های چانگ ای ۵ می تواند بریدن مهمی درون شناخت دانشمندان از فعالیت آتشفشانی ماه انباشته کند. سنگ های گرد آوری شده تو مأموریت های قمری پیشین ایالات متحده و شوروی نشان می دهند که این فعالیت روی ماه ۳/۵ میلیارد سال پیش به ارتفاع رسید و بعد فروکش کرد و درنهایت ایستا شد. بااین حال مشاهدات از سطح فمری، مناطقی را آشکار کرده است که می توانند حاوی گذاره هایی آتشفشانی متعلق به یک یا دومیلیارد سال قبل باشند.مقاله های مرتبط:آیا فرود گره روی ماه، آغازگر تمرین فضایی تازه ای خواهد بودچین خود را برای ارسال فضاپیمای چانگ ای-۵ آماده می کند

شائو می گوید: «اگر نمونه های چانگ ای ۵ تأیید کند که ماه همچنان در جریان آن زمان فعال بوده است، کتاب ی ماه را بازنویسی خواهیم کرد.» بررسی ی ترکیب سنگ ها نیز می تواند تشریح دهد چه عاملی محرک این فعالیت حرارتی بوسیله مدتی چنین طولانی بوده است. ماه درمقایسه با زمین جرمی کوچک محسوب می شود؛ درنتیجه، موتور گرمایی آن باید مدت ها پیش از امر افتاده باشد.

افزون براین، ماه برپایه ی متد شمارش دهانه ها مرجعی عمده بخاطر تعیین تاریخچه دیگر سیاره ها به شمار می آید. قانون کلی این است که مناطق قدیمی خیس دهانه های بیشتر و ارشد تر دارند؛ درحالی که فراوانی و اندازه ی دهانه ها در مناطق جوان تیز اندک است. با استفاده از نمونه های برداشت شده از ماه، به این سنین نسبی کتاب های مطلق داده می شود. بااین حال، هیچ نمونه ای از اطراف ی بین ۸۵۰ میلیون سال و ۳/۲ میلیارد سال پیش دردست تراشیدن و چانگ ای ۵ می تواند این شکاف را پر بطی ء.بیشتر بخوانید:توسعه ی شبکه ی 4G داخل ماه خبری ناگوار برای نجوم رادیوییناسا پس از ۷ ماه با فضاپیمای وویجر 2 تماس درست کردستاره شناسان اولیه بار منشا فوران های رادیویی سریع را درون راه شیری پیدا کردندبسیاری از هنرپیشه های مشابه خورشید میزبان دنیاهای سکونت پذیر هستندآیا منظومه شمسی از مرگ خور جان تندرست به در خواهد برد؟
  • ۹۹/۰۸/۱۹

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی