تبلیغات پیامکی

ایسنا نوشت: هر چند که وزارت نیرو می گوید راهی به جز احاله آب خزر نداریم و سازمان حفاظت محیط زیست آن را تایید می درنگ اما بعضی کارشناسان می گویند که در بخش کشاورزی حداقل سالانه ۱۵ میلیارد متر مکعب آب برازنده نفع جویی است.

خلال هفته گذشته موضوع واگذاری آب از دریای خزر به فلات مرکزی ناحیه از عموم موضوعات پربحث بود تا جایی که این موضوع یکی از دلایل نمایندگان محفل شورای اسلامی بخاطر استیضاح رضا اردکانیان - وزیر نیرو عنوان شد. در ادامه بوسیله هفت نکته درباره طرح انتقال آب دریای خزر به صحرا مرکزی ناحیه اشاره شده است.

۱) موضوع ارجاع آب دریای خزر بوسیله سمنان برای ابتدایی وهله به رخ جدی درون اقبال نهم مطرح شد اما از آن زمان تا نوبت دوازدهم اجرای این طرح مسکوت ماند تا اینکه سال گذشته حسن روحانی - رییس جمهوری - اخبار کرد که طالع آمادگی کامل بخاطر انتقال آب دریای خزر را دارد. دایره حفاظت محیط زیست نیز همان زمان این اقدام را به شرط بزرگداشت ضوابط زیست محیطی بلامانع دانست.

۲) ۱۸ مهربانی ماه امسال عیسی کلانتری - رییس سازمان حفاظت محیط زیست - با ترویج نامه ای بوسیله وزیر نیرو موافقت این دایره را با احاله آب دریای خزر اطلاع دادن کرد. این اقدام کلانتری واکنش نمانیدگان مجلس، منابع طبیعی استان مازندران و کارشناسان هوا زیست را در پی داشت.

۳) منابع طبیعی استان مازندران پس از این اقدام اطلاع دادن کرد که کمیته متخصص دایره کل منابع غریزی این استان تو نامه ای به اداره نگاهداری محیط زیست با  ۹ سد با انتقال آب دریای خزر به وادی مرکزی کشور مخالفت کرده است. هر چند که اداره حفاظت محیط زیست تو پاسخ بوسیله این اظهارات گفت که منابع طبیعی مخالفتش با واگذاری آب خزر را اعلام نکرده بود.

۴) کنار بنیاد گفته دایره حفاظت محیط زیست انتقال آب قرار است از خط لوله نفت تو دست خط ری – نکا عارض گیرد اما منابع طبیعی پیاده شدن این باور است که زیاد از ۱۱ کیلومتر از مسیر پیشنهادی انتقال لوله آب از جنگل های هیرکانی عبور می یواش که درصورت اجرای پروژه خرابکاری زیادی برای جنگل در پی دارد.

۵) نگرانی های دیگر منابع غریزی این است که عملیات خاکبرداری انتقال آب سبب از دست عدول کردن خاک غنی جنگل ها می شود و از لفظ دیگر شورآبه و پساب ناشی از شیرین کردن آب می تواند دریای خزر را با بغرنج مواجه درنگ همچنین مطمئن نیروی برق برای رله های پمپاژ به جنگل های هیرکانی آسیب قطعی بااطلاع می کند.

۶) با در نظر قبض این نکات عبدالرضا کرباسی - معاون پیشین هوا زیست دریایی موسسه محیط زیست - بر این باور است که راهکارهای بوسیله نفع رطوبت برای مقابله با کمتر آبی بخش های مختلف کشور وجود دارد چراکه فقط تو مدخل کشاورزی حداقل سالانه ۱۵ میلیارد متر مکعب آب  برازنده صرفه جویی است. از این رو نباید به روش های گرانبها قیمت تدارک آب شیرین روی آورد.

۷) هر چند که سازمان حفاظت محیط زیست با ارجاع آب موافقت کرده است اما وزیر نیرو می گوید که آنچه داخل این روزها رخساره داده، خیر موافقت با طرح است، خیر لگن با طرح، خیر ائتلاف مشروط است، نه مطالعه دوباره طرح.
  • ۹۸/۰۷/۲۷

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی