تبلیغات پیامکی

انفجار سریع رادیویی خواه FRB (مخفف Fast Radio Burst) نوعی پالس رادیویی با منشأ کیهانی است که بشر به تازگی بوسیله حیات آن پی برده و ماهیتش هنوز به درستی درک نشده است. FRBها که ابتدایی مرحله در سال ۲۰۰۷ کشف شدند، می توانند تنها در چند میلی ثانیه کارمایه بیشتری از آنچه منتشر کنند که خور داخل یک صد تولید می کند.

دانشمندان مؤسسه ی تکنولوژی ماساچوست (MIT) توانسته اند اولین بار نوعی از این تابش الکترومغناطیسی را با الگوی منظم رصد کنند. منشأ این امواج که ۵۰۰ میلیون سال نوری با زمین بور دارد، چهار روز انفجارهای بوسیله ظاهر نامنظم تولید می نرم و پس از دوازده روز خاموشی، دوباره چهار روز این روند تکرار می شود. الگوی یادشده تو کشش ۵۰۰ روز مطالعه ی دانشمندان پیوسته ادامه داشته است. این سیگنال های غیرطبیعی به کمک رادیوتلسکوپ کانادایی CHIME رصد شده اند.

معمای انفجارهای کندرو رادیویی در سال ۲۰۱۶ با کشف ابتدایی FRB تکرارشونده پیچیده نم شد. هنگامی که دانشمندان با پدیده ی کیهانی تکرارشونده ای مواجه می شوند، معمولا منشأ آن را به گردش اجرام رابطه می دهند. بخاطر مثال، پالسارها که امواج رادیویی از رهبر های خود مشعشع می کنند و بوسیله فانوس های کیهانی مشهورند، بوسیله برهان گردش سریع هنرمند های نوتورنی به دور خود بوسیله وجود می آیند. این در حالی است که الگوی منظم یا نامنظم انفجارهای زننده رادیویی را نمی استعداد به گشت نسبت داد.

دانگلی زی، اخترشناس دانشگاه تورنتو در این باره می گوید:مقیاس زمانی این انفجارها کثرت شگفت انگیز است. پیش از این، تخیل می شد منشأ این امواج چرخش هنرپیشه های نوترونی باشد؛ بنابراین، پالس هایی با دوره ی تناوب ثانیه ای یا کمینه انتظار می رفت. تناوب هفته ای درون تئوری های پیشین به ندرت پیش بینی شده وجود.

اینکه چه چیزی باعث ساختن این انفجارهای رادیویی سریع به صورت ریتمیک شده، هنوز مشخص نیست؛ اما دانشمندان امیدوار هستند تجسس ی بیشتر این کشف جدید بتواند پرده از اسرار FRBها بردارد.بیشتر بخوانید:اسپیس ایکس می تواند از راکت و کپسول چندبارمصرف در پرتاب فضانوردان استعمال کنداسپیس ایکس درصدد تاسیس شان فضایی اب باز بخاطر پرتاب استارشیپ استکمیسیون ارتباطات فدرال درباره تأخیر اندک اینترنت استارلینک شک داردفیزیکدان ها به تعاقب ساخت شتاب دهنده ی ذرات در ماهحیات هوشمند روی زمین؛ رویدادی نادر یا معمول؟
  • ۹۹/۰۳/۳۰