تبلیغات پیامکی

بوسیله گزارش همشهری آنلاین بوسیله نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از ابلاغ ثبت ملی ایستگاه رویه آهن نقاب به استاندار خراسان رضوی شناسایی عدالت و گفت: از طریق سیاق آهن سراسری مشهد – تهران که در مسیر خود از شهر نقاب می گذرد می توان به این ولایت دسترسی داشت در بطرف خانه نقاب یک ایستگاه راه آهن مرکزی به اشتهار همین ولایت (ایستگاه نقاب) بود دارد که تمامی قطارهای مسافربری و باربری که از این مسیر می گذرند تو آن توقف دارند.

ابوالفضل مکرمی فر درباره موقعیت مکانی این جای پا افزود: ایستگاه راه آهن روبند به لحاظ موضع داخل استان خراسان رضوی، ۵ کیلومتری جنوب شهرستان جوین و شهر نقاب قرار دارد.

رله نحو آهن روبنده تو سال ۱۳۱۷ تاسیس شده و مربوط بوسیله دوروبر پهلوی اول است.

ساختمان اصلی جایگاه درون زمینی به مساحت حدود ۱۲۵ هزار متر مربع ساخته شده است، درون رله طرز آهن روبنده چهار ساختمان حقیقی باستانی با نمای سنگی ساخته شده است که این ساختمان ها دربرگیرنده ساختمان رئیس ایستگاه، ساختمان توشه، مسکن مسکونی، مسکن سوزن بانی و همچنین مخزن سوخت است.

عرصه معماری بنا در راستای ریل راه آهن و بوسیله صورت غربی- شرقی احداث شده است و از شرق و غرب با میوه جوین و از شمال و جنوب با بافت مسکونی همجوار است.

همچنین مدیر دکه ثبت آثار تاریخی – فرهنگی موسسه بی مو میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره دیگر مشخصات این جای پا تاریخی گفت: بناء رئیس ایستگاه با ۲۰۰ متر مربع در مرکز ایستگاه و نزدیک به سکوی اسلوب آهن راحتی دارد.

محمود طغرایی درباره انفراد های ویژه این معلول افزود: جایگاه گونه آهن نقاب یکی از بناهای ماندگار و قدیمی است که از شأن ملی برخوردار است، ساختار بناها و استفاده از سنگ در این ایستگاه مجموعه ترتیب را پدید آورده است، اختلاط کلی فضا یادآور آثار برجسته دوران بعد از شورش جهانی دوم در اروپاست.

با توجه به پیشنهاد ثبت جهانی راه آهن باستانی ایران در یونسکو، بسرنوشت شوم دچار کردن تاریخی این میراث صنعت درون خراسان نیز تو این پرونده راحتی خواهد گرفت و ثبت خواهد شد.

جایگاه قطار مشهد نیز در سیاهه آثار ملی قلمرو ثبت شده است.

بی آرامی اکنون زیاد از هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و معنوی خراسان رضوی تو فهرست آثار ملی ثبت شده است.
  • ۹۹/۰۵/۲۲

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی